ارتباط جنسي دهاني

اخيراً در كتابي (از همين كتاب هاي كوچولويي كه روي ميز نمايشگاه هاي كوچك، داخل معابر شهري مي فروشند) چيزهاي عجيبي درباره روابط جنسي خواندم كه هم فوق العاده عجيب بود و هم زننده. از جمله آن روابط جنسي دهاني و مقعدي بود (نزدیکی دهانی و مقعدی). كه اتفاقاً نويسنده خيلي عادي به آن ها اشاره كرده بود! آيا از نظر روانشناسي اين ها انحرافات جنسي يا نوعي بيماري نيست؟ نظر شرع درباره روابط جنسي با اين كيفيت چيست؟

پرسشگر گرامي، خوشحاليم كه به بهانه يك پرسش، اعتماد شما را تجربه نموديم. اميدواريم پاسخ ارائه شده، گوياي تشكرمان باشد.
خوب است بدانيد رفتارهايي چون همجنسگرايي، خود ارضايي، رابطه مقعدي و سكس دهاني و ... در متون علمي چند سال قبل (مانند DSMIII) تحت عنوان يكي از انحرافات جنسي با پايه اختلال رواني برشمرده مي‌شده است اما در نسخه‌هاي جديد اين منبع مشهور علمي، حذف شده‌اند. همانگونه كه شما هم آگاهيد اكنون همجنسگرايي به صورت قانوني در برخي كشورهاي غربي پذيرفته شده است و ازدواج‌هايي اينگونه حتي در كليسا هم ثبت مي‌گردد! جالب است بدانيد اين تفاوت نگرش (بنا به اعتراف خود غربي‌ها) به دليل تغيير ذائقه عمومي و علايق اجتماعي است كه آن را «مقبوليت» مي‌نامند كه از هرگونه پايه علمي و عقلي، تهي است چه رسد به دين. (براي مطالعه بيشتر مي‌توانيد اين مقاله را در اينترنت مطالعه نماييد كه به بررسي تغييرات DSM پرداخته است:
Moser, C. & Kleinplatz, P.J. (2005). DSM-IV-TR and the Paraphilias: An argument for removal. Journal of Psychology and Human Sexuality, 17(3/4), 91-109)
در مورد سكس دهاني و ليس زدن آلت تناسلي همسر، گفتني است گر چه شرعا حرام نيست اما خوردن ترشحاتي كه از زن يا مرد خارج مي شود از خبائث شمرده شده و خوردن آن جايز نيست و ترشح خانم‌ها در اوج شهوت جنسي حكم مني دارد و نجس مي باشد كه خوردن آن نيز حرام است.
زن و شوهر هرگونه لذتي مي توانند از هم ببرند ولي نه در حدي كه از حالت انسانيت خارج و به واسطه لذايذ جنسي به اعمالي كه در شأن انسان نيست روي بياورند. اين عمل براي حفظ شان و شخصيت يك انسان مسلمان و مومن مناسب نيست. خداوند متعال راه صحيح آميزش با زن را از مجاري خاصي قرار داده است. او غريزه جنسي را وسيله اي براي تكثير نسل و تربيت فرزنداني قرار داده است كه جانشين (خليفه الله) او در زمين باشند و مدارج بالاي انساني صعود كنند. متاسفانه در دنياي غرب از آنجا كه تمام مسائل حول محور انسان و لذايذ شخصي او مي چرخد (اومانيسم) تا حدي در ارضاي غرائز جنسي پيش رفته‌اند كه به اعمال ناپسند و مشمئز كننده‌اي مانند آنچه شما فرموده‌ايد روي آورده‌اند. انساني كه قرار است با دهان خود در مقابل خدا بايستد و با خداي خود مناجات كند چگونه به خود اجازه مي دهد دهان خود را در راهي مصرف كند كه پست‏ترين حالات انسان از نظر معنوي است؟ انساني كه قرار است با زبان خود قرآن بخواند و ذكر حق را بگويد چگونه مي تواند با زبان آلوده به اين گونه اعمال، به گفتگو با خدا بپردازد؟ كسيكه با اين لبها همسر خود را مي بوسد و با اين دهان با او هم غذا مي شود، سزاوار است كه به چنين رفتاري دل خوش كند؟ علاوه بر آنكه كم كم زشتي اين گونه كارها بين زن و شوهر از بين مي رود و به اعمال پست تر از آن كه حتي در حيوانات نيز ديده نمي شود، رو خواهند آورد.
آيا رابطه جنسي دهاني بي خطر است؟
مطالعات انجام شده حاكي از آن است كه رابطه جنسي دهاني كاملا بي خطر نيست، هم براي فاعل و هم براي مفعول امكان انتقال STD وجود دارد.
STD = Sexually Transmitted Diseases = بيماريهاي جنسي سرايتي
Active partner = فاعل
Receptive partner = مفعول
- چه بيماريهاي جنسي (STD) از طريق رابطه جنسي دهاني منتقل مي شود؟
شايعترين بيماري جنسي منتقله از طريق رابطه جنسي دهاني، هرپس است (Herpes Simplex Virus = HSV)
هرپس دو نوع كلي دارد: HSV-1 كه منجر به دانه هايي در اطراف دهان مي شود (تاول تبخالي) درحاليكه HSV-2 منجر به زخمهاي تناسلي مي گردد
- HPV كه مخفف Human Papilloma Virus است هم ممكن است از طريق رابطه جنسي دهاني منتقل شود و منجر به زگيلهايي در اطراف و يا داخل دهان گردد.
مشخص شده است كه گنوره (Gonorrhea) از فرد آلوده در طي رابطه جنسي دهاني به فرد مقابل منتقل گردد و سپس عفونت از گلوي آن فرد به ناحيه تناسلي افراد بعدي منتقل شود. بدن بطور طبيعي در طي ۳ ماه ميتواند باكتريهاي گنوره در گلو را از بين ببرد ولي عفونت ناحيه تناسلي نياز به درمان آنتي بيوتيكي دارد.
امكان انتقال كلاميديا (Chlamydia) هم از طريق رابطه جنسي دهاني وجود دارد، اگرچه كمتر رخ ميدهد. كلاميديا و گنوره منجر به زخم گلو مي شوند (Sore throat). خيلي از افراد ممكن است آلوده به اين ميكروب باشند ولي بدون علامت بوده و از آن آگاه نباشند.
- سيفليس (Syphilis) هم در شرايط خاص امكان انتقال در طي رابطه جنسي دهاني را دارد و آن هم در صورتي است كه دهان در تماس با زخم باز يا راش پوستي عفوني قرار گيرد
احتمال انتقال عفونتهاي دستگاه گوارشي و انگلها هم درصورت تماس دهان با مقعد وجود دارد.
هپاتيت A ويروسي است كه در مدفوع فرد آلوده وجود دارد و در طي تماس دهاني-مقعدي امكان انتقال دارد.
هپاتيت B بطور كلي در خون است و تنها درصورتيكه در تماس رابطه جنسي دهاني ، خوني وجود داشته باشد منتقل مي شود.
- آيا HIV از طريق رابطه جنسي دهاني منتقل ميگردد؟
انتقال HIV در طي رابطه جنسي دهاني براي هر دو فرد فاعل و مفعول با احتمال كم (Small risk) وجود دارد.
احتمال انتقال از فرد مفعول HIV مثبت به فاعل سالم در صورتي امكانپذير است كه فاعل در تماس با ترشحات جنسي (مايع مني يا ترشحات واژن) يا خون (خون عادت ماهانه يا زخمي در ناحيه تناسلي يا مقعدي) مفعول به بريدگي-زخم يا جراحت يا منطقه ملتهبي در دهان يا گلوي فرد فاعل برسد.
پوشش دهان و گلو در برابر عفونتهاي ويروسي (همانند HIV) بسيار مقاوم است و اگر فرد سالم باشد امكان انتقال محتمل نيست.
بعلاوه امكان انتقال از مفعول HIV مثبت به فاعل سالم، در طي رابطه جنسي دهاني، خيلي كم است دليل آن هم اين است كه ميزان HIV موجود در بزاق دهان بسيار بسيار كم است و به اندازه اي نيست كه منجر به آلودگي فرد مقابل گردد. تنها خطر در اين حالت ممكن است بخاطر وجود زخم خونريزي دهنده يا لثه خونريزي دهنده در فرد HIV مثبت باشد كه خون را به مخاط دستگاه تناسلي يا مقعدي و يا زخم و جراحتي كه ممكن است فرد سالم مقابل داشته باشد، منتقل كند (هپاتيت C هم از اين طريق منتقل ميگردد)
ريسك انتقال HIV از فرد آلوده از طريق رابطه جنسي دهاني بسيار كمتر از ريسك آن در طي Anal يا Vaginal است
تعيين دقيق ميزان ريسك انتقال HIV در نتيجه رابطه جنسي دهاني بسيار مشكل است چراكه اكثر افرادي كه رابطه جنسي دارند تنها منحصر به رابطه جنسي دهاني نمي شود و فرمهاي ديگر رابطه جنسي (آنال يا واژينال) را هم شامل مي شود بنابراين تعيين اينكه انتقال HIV از طريق رابطه جنسي دهاني بوده يا فرمهاي ديگر رابطه جنسي، بسيار مشكل است.
نهايتا اينكه عوامل متعددي ريسك انتقال HIV از طريق رابطه جنسي دهاني را افزايش مي دهند منجمله زخمها و جراحات دهاني- خونريزي لثه- زخمهاي تناسلي- سوراخ كردن دهان (oral piercing) و حضور همزمان ديگر بيماريهاي جنسي
برادر عزيز، راهي تا لذتبخش‌ترين لحظات و مادي و معنوي، فاصله‌اي نداريد اگر دل در گرو عشقي آسماني، ذهن در پناه آموزه‌هاي دين داشته باشيد و بر مهارتهاي خود در مورد زندگي بيفزاييد.
منتظر مكاتبات بعدي شما هستيم.

نویسنده : عباسعلی هراتیان

دیدگاه ها

تنظیمات نمایش دیدگاه

روش مورد نظر را برای نمایش دیدگاهها را انتخاب کنید و بر روی گزینه "ذخیره تنظیمات" کلیک کنید

ممنون،خیلی موضوعات آموزنده و

ممنون،خیلی موضوعات آموزنده و مستدل
از افغانستان

با سلام چقدر مطالب این سایت

با سلام چقدر مطالب این سایت خوب هستند، با ادبیات زیبا، مستدل و باورپذیر و معقول. متشکرم

ممنون

سلام
بابت پاسخهاتون ممنونیم
بنده به شخصه خیلی جاها که نتونستم سوالمو به جواب برسونم از طریق سایت خوبتون به نتیجه رسیدم.
متاسفانه دوستان عوض تشکر از زحمات رایگان شما در مقابل مخاطبین کوتاهی هاو در بعضی مواقع توهین هایی داشته اند.
بازم ممنونم
موفق و موید باشید.

تشکر

مخاطب گرامی، از اظهار لطف و ابراز نظرتان حق شناسی کرده و سپاسگزاریم.

تشکر

سلام
بسیار خوب و با حوصله و دقیق پاسخ می دهید. واقعا از شما متشکریم.

خداوند به شما خیر و سعادت عطا کند.

قطعاً سخنان شما کاملاً صحیح اند و جای هیچ تردیدی درآنها نیست. و اگر کسی فکر کند که سخن شما اشتباه است ناشی از مشکل درکی خودش است.

سلامت و شاد باشید
یا علی

تشکر

مخاطب گرامی، از اظهار لطف و ابراز نظرتان حق شناسی کرده و سپاسگزاریم.

سلام

گرچه من هم با رابطه دهانی مخالفم اما استدلال نویسنده مقاله را نمی پسندم، بهتر است از راه های دیگر حرف خود را اثبات کند. البته نویسنده مقاله در جواب این خانم کمی تند رفته است

نظر شخصی

جالب بود اما متاسفانه الان اکثرا آقایان خیلی علاقه مندند.

پاسخ

از ابراز نظرتان حق شناسی کرده و سپاسگزارم.
مخاطب گرامی؛ اگر امکان دارد، جمله هایی که فکر می کنید تندی دارد را ذکر نمایید تا در صورت نیاز به اصلاح آن بپردازم. همچنین استدلال های اشتباه (البته به زعم خودتان) را هم می توانید با دلیل متذکر شوید تا در صورت نیاز به تصحیح استدلال های خود، اقدام کنم.
به نظر بنده پاسخ ها با کمال احترام و بدون تندی و متناسب با نقد پرسشگر و با استدلال های منطقی بیان شده است.

سلام علیکم.به نظر بنده مشکلی

سلام علیکم.به نظر بنده مشکلی که در نظر جنابعالی وجود دارد آخوندی بودن آن نیست،بلکه مشکل دقیقا آخوندی نبودن آن است! در واقع در پاسخ شمااستدلالی وجود ندارد و تنها به قیاس هایی احساسی بسنده شده است. شما فرموده اید چگونه میتوان از دهانی که قرار است ذکر خدا را بگوید در پست ترین حالات معنوی استفاده کرد. میتوان همین پرسش را در مورد اعضای دیگر نیز تکرار کرد (با توجه به اینکه طبق نوشته های همکاران شما نوازش آلت تناسلی زن قبل از برقراری ضروری است ) چگونه میتوان با دستی که قرار است به قنوت بلند شود در اموری اینچنین پست بهره جست؟! صراحت مرا ببخشید اما این واقعیتی است که زبان و دهان از اجزاء لاینفک رابطه ی جنسی است.روایتی از حلیه المتقین را در خاطر دارم که بوسیدن آلت را بلا اشکال میداند. در صورتی که طبق گفته شما با لبانی که ذکر خدا را میگوید نباید ... وحتی طبق گفته ی شما بوسه های شهوانی در آغاز ارتباط هم با اشکال روبرو خواهد بود زیرا به هر حال جزئی از یک مرتبه ی پست معنوی است!قصد سفسطه ندارم اما برادر عزیز! بر اساس حرفهای شما حقیقتا مایزی میان قسمت های انسانی و قسمت های حیوانی دررابطه ی جنسی وجود نخواهد داشت.مقتضای صحبت های شما این است که حداقل حکمی در باب کراهت ارتباط دهانی وجود داشته باشد( چنانکه در مورد کراهت ارتباط مقعدی روایت وجود دارد) و تا انجا که بنده مطالعه کرده ام وجود ندارد. شما هر چند صراحتا حلال خدا را حرام نکرده اید اما نتیجه ی حرفهای شما چیزی جز این نیست،آن هم بدون هیچ دلیل شرعی و صرفا بر اساس استحسانات شخصی. این مباحث به خصوص در مواقعی تعیین کننده اند که به دلیل عادت ماهانه زن و یا معذوریت هایی که غالبا در ایام بارداری و پس ازآن وجود دارد امکان رابطه ی معمول وجود ندارد. شما که به مخاطبان جوانتان خودداری از اینگونه روابط را توصیه میکنید در مقابل فشاری که در چنین دوره هایی متحمل میشوند مسئولید(ممکن است بگویید راه های شرعی دیگری از قبیل ازدواج مجدد یا موقت وجود دارد، اما خوب میدانید که افراد ترجیح میدهند با توجه با شرایط جامعه ی امروز فشار ها را تحمل کنند اما خود را به دردسر نیندازند). این توصیه ی دلسوزانه ی بنده بود،امیدوارم تامل کنید.(در ضمن از آنجا که ممکن است منشا حرفهای بنده را خودخواهی و یا زیاده خواهی بدانید لازم است بگویم که بنده زن هستم!)

پاسخ

*** سلام؛ در پاسخ، به چند نکته کوتاه اشاره می کنم :
- وقتی گفته می شود این رفتار بهتر است صورت نگیرد به دو دلیل است : برخورد با نجاسات و داخل شدن آن به دهان؛ امکان آلودگی و انتقال بیماری های مختلف جنسی. پس هیچ کسی نگفته بوسیدن آلت مرد یا زن حرام است (البته به شرطی که نجاسات را فرو نبرند).
- پزشکان نیز بر این امر صحه می گذارند و این نوع روابط را باعث انتقال بیماری های گوناگون جنسی می دانند.
- متأسفانه تبلیغات غربی و دیدن فیلم ها و عکس های سکسی و پورنو توسط برخی جوانان (که در آن انواع روابط جنسی را به نمایش می گذارند)، یا خواندن و شنیدن مطالبی در این زمینه ها، این تصور را به ذهن شان راه داده که لذت جنسی فقط در دخول در واژن و دست ورزی و ملاعبه و ... نیست و در موارد دیگری هم هست؛ در حالیکه بسیاری از آن رفتارها غیر بهداشتی، دردناک، خطر آفرین و مشمئز کننده است، ولی چنان با ترفندهای سینمایی و قابلیت های بصری و توسل به انواع داروهایی که بازیگران این نوع فیلم ها استفاده می کنند، آن را زیبا و آسان به نمایش می گذارند که فرد آن را هیجان انگیز و لذت بخش می بیند و می خواهد در روابط با همسرش آن ها را تجربه کند. تجاربی که اغلب، باعث سردی روابط بین زوجین می گردد. وقتی اینگونه به خود القا کنیم، جهت ذهن را در زمینه مسائل جنسی تغییر داده ایم و با این تغییر، تصور می کنیم که از راه سکس طبیعی، به لذت کامل جنسی نمی رسیم و این تصور کاملاً اشتباه، نارضایتی جنسی را در زندگی زناشویی رقم خواهد زد (البته این صحبت ها کلی است و شما آن ها را به خود نگیرید).
- مکاتبات فراوانی با ما می شود که زن می گوید شوهرم می خواهد سکس دهانی داشته باشیم ولی من خوشم نمی آید و دوست ندارم. شوهرم سکس مقعدی می خواهد ولی من درد می کشم و از این نوع سکس، متنفرم. جواب اینها را چه می دهید؟ شاید شما بگویید من به عنوان یک زن اینگونه کارها را دوست دارم ولی افراد فراوانی هم هستند که از این کارها متنفرند و باید به آن ها حق داد، چون این راه ها، راه هایی غیر معمولی و غیر طبیعی برای ارضای جنسی است.
- نباید خود را فریب ندهیم؛ در زمان هایی که امکان دخول در واژن نیست، زن و شوهر می توانند از راه های دیگر خود را ارضا کنند و اکثر زن و شوهرها هم در این مواقع، اقدام به این نوع کارها می کنند و از زندگی جنسی خود رضایت کامل دارند. شوهر زن می تواند با مالش کلیتوریس و واژن زن، با دست ورزی و مالش سینه ها، بوسیدن مناطق جنسی زن با رعایت مسائل شرعی و بهداشتی (بوسیدن با سکس دهانی تفاوت دارد) و ... زن را به ارگاسم برساند، زن هم می تواند آلت جنسی مرد را مالش دهد و ... و او را به انزال برساند.
- قیاس هایی که کردید درست نیست. حتی شما می توانستید بگویید با دستی که به آلت می زنیم و خود را طهارت می کنیم نباید قنوت گرفت! این گونه قیاس ها را صاحبان عقل و خرد نمی پذیرند. جمله ای هم که آورده شد و شما به آن اشاره و مورد نقد قرار دادید، به این دلیل است که مخاطب کمی تفکر کند و شأن انسانی و خلیفه اللهی خود را دریابد و در روابط جنسی به هر کاری (که باعث آسیب به خود و همسرش می شود) دست نزند.
- شما جملاتی را مطرح و به ما نسبت داده اید که برداشت های شماست، نه منظور ما، و حقیقت ندارد. ما هیچ گاه نگفتیم بوسه شهوانی به همسر، یا بوسیدن مناطق جنسی (با رعایت مسائل شرعی) اشکال دارد، بلکه ملاعبه و تحریک همسر قبل از دخول بسیار هم توصیه شده است. به هر حال ارتباط جنسی دهانی اگر بدون فرو بردن نجاسات انجام گیرد و مسائل بهداشتی هم در آن رعایت شود، از لحاظ شرعی اشکالی ندارد و ما نیز به آن اشاره کردیم و گفتیم بهتر است زوجین از راه های طبیعی و بی خطر به ارضای جنسی هم بپردازند.
*** ما درباره این موضوع اطلاعاتی را بنا بر دستورات اسلام و تحلیل های برگرفته از دین و همچنین تجربیات علمی، ارائه دادیم و شما مختارید عمل کنید و مختارید بی تفاوت باشید و عمل نکنید.

هر کس در حیطه تخصص خود صحبت

هر کس در حیطه تخصص خود صحبت کند بهتر است روانشناس آخوند یا آخوندی که روانشناسی کند واقعاً احمقانه و فرصت طلبانه است. اگر جوابی هم از حیطه تخصص خود ندارید لطف کنید جواب کوتاه و مرتبط بدهید تا نماینده بهتری برای تخصص خود باشید.
با تشکر. نوشته یک روانشناس مسلمان.

تعصب بدون دلیل!

به نظر می رسد آنچه شما در پایان در معرفی خود مطرح کرده اید با متن صحبتتان تناقض دارد! شما هم روانشناس هستید و هم مسلمان! به عنوان یک روانشناس مسلمان چگونه این را نمی پذیرید که دین بر تمام ابعاد وجودی انسان سایه افکنده است و یقینا نگاه روانشناسانه از منظر وحی به انسان عمیق ترین و خطاناپذیرترین نتایج را به دست می دهد، ضمنا ناگفته پیداست که مشاوران محترم هم در رشته روانشناسی دارای تحصیلات عالی مرسوم هستند و هم از دانش دینی بهره مند هستند که ظاهرا به این امر نیز مشرف نبودید.

پاسخ شما

مخاطب گرامی؛ از ابراز نظرتان حق شناسی کرده و سپاسگزارم.
چند نکته را در مورد مسأله ای که مطرح کردید بیان می کنم که امیدوارم برایتان مفید باشد :
1. دروازه های علم در هر رشته ای برای هر انسانی باز است و هیچ محدودیتی وجود ندارد و کسی هم حق ندارد مانع ورود افراد به رشته های علمی گوناگون شود؛ پس هر کسی با داشتن استعدادها و توانایی های لازم و همچنین تلاش کافی، می تواند به علوم مختلف مسلط و در آن ها متخصص شود. نمونه های فراوانی در تاریخ، این حرف را اثبات می کند؛ اگر نگاهی به زندگی ارسطو، فارابی، ابن سینا و ... کنید به این حرف می رسید. در عصر حاضر هم از این نمونه ها فراوان است؛ به عنوان مثال «علامه حسن زاده آملی حفظه الله» در فلسفه و عرفان استاد است، در علم ریاضی استاد است، در علم هیئت و نجوم استاد است و چندین علم دیگر؛ همه اهل فن هم به آن اذعان دارند؛ یا نام «نوام چامسکی» را هم حتماً شنیده اید؛ او هم فیلسوف است، هم در حیطه زبان شناسی وارد شده و آن را متحول کرده، در زمینه جامعه شناسی و علوم سیاسی هم صاحبنظر است. اهل فن هم به توانایی های او اذعان دارند. نوشته شما این را می گوید که هر کسی باید فقط در یک حیطه وارد شود و بس؛ و این حرف عقلانی و منطقی نیست و هیچ صاحب عقلی آن را نمی پذیرد؛ فردی که دارای استعداد بالایی است و می تواند در چند حیطه متخصص شود، با توجه به این حرف شما باید استعداد های مختلف خود را معطل بگذارد، در حالیکه خداوند به هر کسی اختیار داده و او می تواند برای زندگی علمی خویش تصمیم بگیرد که در یک رشته متخصص شود یا در رشته های مختلف.
2. فراموش نکنید که توانایی ها و قابلیت های انسان بسیار بسیار زیاد است و تخصص کسب کردن در چند علم کاری شدنی است و کاری عجیب یا محال نمی باشد و نمونه هایی که مثال زدیم هم امکان آن را به خوبی اثبات می کند.
3. شما باید حرفی که طرف مقابل می زند را ببینید و تحلیل کنید. این حدیث معروف از امیرالمؤمنین حضرت علی (ع) را حتماً شنیده اید : « لا تنظر الی من قال و انظر الی ما قال » ؛ نبین که می گوید، ببین چه می گوید (غرر الحکم و درر الکلم). در مورد مسائل علمی صرف، نگاهتان باید اینگونه باشد. شما اگر نظری را اشتباه می دانید، با دلیل و مدرک، آن نظر را نقد و بررسی کنید، نه اینکه به شخصی که آن حرف را زده، بدون هیچ دلیل و مدرک متقنی حمله کنید و او را متهم به بی علمی و بی تخصصی نمایید. این نوع رفتارها از مسلمانان واقعی و صاحبان عقل و خرد به دور است و ما هم امیدواریم شما همواره از این آفت فکری به دور باشید.
*** گفتنی است این مرکز از پژوهشگران و مشاوران حوزه و دانشگاه در سطح كارشناسى ارشد و دكترا استفاده می کند و پاسخ ها هم پس از پالایش و تأیید مدیران گروه های مختلف (روانشناسی، قرآن و حدیث، احکام، سیاسی، تاریخ و ...) ارائه می گردند.

ارسال ديدگاه جديد

(لطفا از درج سوال در ديدگاه ها خودداري فرماييد براي طرح سوالات خود به اين آدرس مراجعه فرماييد)

  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • تگ های مجاز : <a> <br><em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.
  •  

 

کد امنیتی
این سوال برای آزمایش کردن شما است که آیا شما یک بیننده واقعی ( انسان ) هستید و یا یک رایانه برای ساخت اسپم .
15 + 0 =
دو عدد را جمع کنید و وارد کنید . به عنوان مثال 1+3 را باید 4 وارد کنید .